Program profilaktyczno-wychowawczy
PROGRAM PROFILAKTYCZNO - WYCHOWAWCZY
DZIAŁANIA WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNE NA ROK SZKOLNY 2020/2021
OBSZARY
|
CELE |
ZADANIA |
ODPOWIE-DZIALNI |
TERMIN REALIZACJI |
KULTURA
|
Kształtowanie gotowości poszanowania tradycji i kultury własnego narodu
Kształtowanie postaw, wartości prospołecznych i obywatelskich
Kształtowanie postaw wyrażających szacunek dla ludzi, niezależnie od religii, statusu materialnego, wieku, wyglądu, podejmowanie działań w celu zapobiegania dyskryminacji
Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw, respektowanie norm społecznych
Wdrażanie do podejmowania odpowiedzialności za realizację określonych zadań lub dziedzin życia szkoły
Wyrabianie umiejętności rozpoznawania własnych predyspozycji zawodowych i przygotowywanie uczniów do właściwego wyboru dalszego kierunku kształcenia |
Organizacja i aktywny udział w uroczystościach o charakterze rocznicowym i patriotycznym
Organizowanie apeli, uroczystości szkolnych i klasowych
Udział pocztu sztandarowego szkoły podczas uroczystości państwowych
Udział w konkursach recytatorskich
Organizacja Dnia Kultury Romskiej
Organizacja spotkań
Udział i uczenie właściwych zachowań podczas uroczystości państwowych i szkolnych
Zorganizowanie kampanii wyborczej oraz wyborów do SU
Wyrabianie nawyków poszanowania i troski o dobro i mienie szkoły
Udział w konkursach Wykonywanie przez uczniów gazetek szkolnych, pomoc w organizacji imprez szkolnych (pomoc w wykonaniu dekoracji)
Przeprowadzanie zajęć , zapraszanie do szkoły rodziców, przedstawicieli różnych zawodów |
Opiekun Samorządu Uczniowskiego
Według przydziału
Wyznaczeni nauczyciele
Nauczyciele j. polskiego
Nauczyciele klas terapeutycznych
Nauczyciele klas młodszych
Wszyscy nauczyciele
Opiekun SU
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
Nauczyciel doradztwa zawodowego Wszyscy nauczyciele |
Zgodnie z kalendarzem
Zgodnie z kalendarzem
Zgodnie z kalendarzem
Zgodnie z kalendarzem
IV
I
Cały rok
IX
Cały rok
Cały rok
Cały rok |
RELACJE
|
Podejmowanie działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego, angażowanie uczniów w różne działania o charakterze wolontariatu
Rozwijanie samodzielności, innowacyjności, kreatywności uczniów
Kształtowanie umiejętności dostrzegania własnych zdolności, umiejętności i ograniczeń
|
Organizowanie akcji o charakterze wolontariatu „Czwórka pomaga dzieciom przetrwać zimę”,
Zbiórka karmy na potrzeby schroniska dla zwierząt, Współpraca z hospicjum im. Małego Księcia w Lublinie Hospicjum w Puławach, (akcje zbiórki korków) Udział w akcjach na rzecz ochrony środowiska
Wspieranie uczniów w rozwijaniu zainteresowań i talentów (koła zainteresowań)
Budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby poprzez udział uczniów w zajęciach rozwijających umiejętności emocjonalne , społeczne i komunikacyjne. Warsztaty Praesterno, bajki terapeutyczne
Przygotowywanie uczniów do wyboru dalszej ścieżki kształcenia
Pomoc uczniom pozostającym w trudnej sytuacji rodzinnej
Dostosowanie wymagań do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia (edukacja włączająca)
Wskazywanie uczniom zagrożonym niepowodzeniami edukacyjnymi możliwości rozwiązań i pomocy |
E. Szlendak
M. Bachanek Agata Saran-Kurek
V. Nowak
Wszyscy nauczyciele
Wychowawcy, psycholog, pedagog Z. Szulowski Agnieszka Kozak K. Szczepańska
Doradca zawodowy, Wychowawcy, nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
Dyrektor, psycholog, pedagog, nauczyciele wspierający
Nauczyciele, wychowawcy |
XII
X
II
IX
Cały rok
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
II sem.
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
Według potrzeb |
ZDROWIE
|
Rozwijanie właściwej postawy wobec zdrowia i życia jako najważniejszych wartości
Kształtowanie nawyku dbania o własne zdrowie, prawidłowego odżywiania się i wypoczynku
Rozwijanie umiejętności dostrzegania indywidualnych różnic związanych ze sposobem reagowania na sytuacje trudne, kryzysowe |
Przeprowadzanie olimpiad i zawodów sportowych,
Organizowanie zawodów sportowych
Organizowanie warsztatów kulinarnych
Organizacja „Dnia zdrowia”
Zorganizowanie spotkania z psychologiem na temat zaburzeń żywieniowych (anoreksja, bulimia), spotkanie z dietetykiem
Prowadzenie rozmów, pogadanek Organizowanie spotkań ze specjalistami
Wspieranie rodziców w działaniach wychowawczych |
Nauczyciele W-F
Nauczyciele W-F
Nauczyciele klas młodszych, nauczyciele świetlicy
B. Owczarz
K. Szczepańska A. Kozak
Pedagog
Psycholog
Psycholog Pedagog |
Cały rok
Według kalendarza
I
III
Cały rok
II sem.
II sem.
Cały rok
Według potrzeb Według potrzeb |
BEZPIECZEŃ-STWO - profilaktyka zachowań ryzykownych
|
Zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych, kształtowanie właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia oraz sytuacjach nadzwyczajnych
Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa w szkole i poza szkołą oraz higieną pracy uczniów
Zapoznanie z procedurami obowiązującymi w okresie zagrożenia epidemicznego Zapoznanie z regulaminem organizacji zajęć w czasie reżimu sanitarnego
Kształtowanie umiejętności utrzymywania ładu i porządku wokół siebie, w miejscu nauki i zabawy
Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z własnymi negatywnymi emocjami oraz profilaktyka zdrowia psychicznego i eliminowanie zachowań agresywnych
Kształtowanie pozytywnych relacji rówieśniczych, zapobiegających przemocy i agresji
Uświadamianie zagrożeń wynikających z korzystania z nowoczesnych technologii informacyjnych
Propagowanie wiedzy na temat prawnych i moralnych skutków posiadania, zażywania i rozprowadzania środków psychoaktywnych (dopalaczy)
|
Zorganizowanie pogadanek oraz spotkań z policjantem, strażakiem i strażnikiem miejskim
Przygotowanie uczniów do udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej (warsztaty)
Przeprowadzanie rozmów, pogadanek
Opracowanie i realizacja harmonogramu dyżurów nauczycielskich
Zapoznanie uczniów i rodziców z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi na terenie szkoły
Utrzymanie porządku w salach lekcyjnych, szatni
dezynfekcja rąk, utrzymywanie dystansu społecznego na lekcjach oraz przerwach
Przeprowadzanie rozmów i pogadanek na temat radzenia sobie w sytuacjach stresowych
Zapraszanie specjalistów (lekarz psychiatra) i terapeutów
Organizacja warsztatów na temat radzenia sobie z negatywnymi emocjami
Zajęcia rozwijające umiejętności interpersonalne
Przeprowadzanie zajęć uświadamiających dzieciom problem cyberprzemocy
Zwracanie uwagi uczniów na pozytywne i negatywne aspekty wynikające z nieograniczonego dostępu do informacji (media cyfrowe, telewizja, portale społecznościowe)
Uświadomienie dzieciom zasad wynikających z RODO
Prowadzenie rozmów, pogadanek, dyskusji
Zapraszanie specjalistów dziedziny terapii uzależnień Zorganizowanie spotkania z kuratorem sądowym, policjantem
Zapoznanie rodziców i uczniów z akcjami i instytucjami wspierającymi zdrowy styl życia |
Wszyscy nauczyciele
M. Śliwińska
E. Szlendak
Wszyscy nauczyciele
A.Tarłowska, A. Król
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
wszyscy nauczyciele Pedagog, psycholog A. Kozak K. Szczepańska
Pedagog, psycholog A. Kozak K. Szczepańska
Pedagog
Wychowawcy, psycholog , pedagog
Nauczyciele informatyki, nauczyciele świetlicy
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
Pedagog
Pedagog
Wychowawcy, psycholog pedagog |
Cały rok
II sem.
II sem.
Cały rok
IX
Cały rok
IX
IX
Cały rok
Według potrzeb
II sem.
II sem.
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
I-V
Według potrzeb |
Odpowiedzialny za realizację planu
Zespół ds. Programu Wychowawczo-Profilaktycznego