Szkoła Podstawowa nr 4 im. Mikołaja Kopernika w Puławach

Po co nam emocje?

Drugi temat realizowany w ramach projektu Mali matematycy. Gdzie kryje się matematyka? dotyczył rozpoznawania emocji, będących nieodłącznym elementem codziennego życia. Na wstępie uczniowie dowiedzieli się, czym są emocje i jak one na nas wpływają. Zarówno dorośli, jak i dzieci codziennie przeżywają emocje, bywa, że nie potrafią sobie z nimi poradzić. Mówimy wtedy, o tych emocjach, że są czasem trudne do rozpoznania i zaakceptowania. Człowiek może odczuwać wiele emocji, o różnym nasileniu i wartości (pozytywne i negatywne). Możemy wyróżnić tzw. emocje podstawowe, takie jak.: złość, strach, wstręt, smutek i radość, których dotyczyła przeprowadzona lekcja. Realizację tematu rozpoczęliśmy od ułożenia puzzli w jeden obrazek, który przedstawiał wybrane emocje. Wykonane ćwiczenie sprawiło, że rozpoznawanie emocji, stało się tym samym jeszcze łatwiejsze.

Podczas zajęć uczniowie obejrzeli również film, składający się z czterech części, a każda z nich poświęcona została jednej emocji: strach, złość, smutek i radość. Po zapoznaniu z jego treścią, dzieci mogły się przekonać, jak zachowują się ludzie pozbawieni emocji i jakie to może nieść za sobą poważne konsekwencje. Zadanie, przed którym zostali postawieni dotyczyło rozpoznania i nazwania emocji.

Celem lekcji było uświadomienie słuchaczom, że nie ma emocji dobrych i złych, ale z pewnością każda emocja jest potrzebna do zrozumienia świata.