Szkoła Podstawowa nr 4 im. Mikołaja Kopernika w Puławach

Jak się uczyć koncentracji uwagi?

Pierwszy temat realizowany w ramach projektu Mali matematycy. Gdzie kryje się matematyka? zachęcił nas do rozważań i udzielenia odpowiedzi na pytanie, czy hałas, rozmowy albo życie w ciągłym biegu sprawiają, że tak trudno jest nam się skoncentrować. Celem lekcji było zwrócenie uwagi dzieci na to, iż myśli i emocje mają znaczny wpływ na nasze działanie. Oddziałują one zarówno na tempo i jakość wykonywanego zadania, jak również umiejętność całkowitego skupienia się na poleceniu. Nasze zmagania z tematem poprzedziła zabawa ruchowa ,,Każdy, kto…”, mająca rozbudzić w dzieciach czujność i spostrzegawczość. W ramach treningu koncentracji uwagi podjęte zostało nie lada wyzwanie, polegające na błyskawicznym odszukaniu i zaznaczeniu na karcie pracy wszystkich tych elementów, którymi różniły się zamieszczone tam obrazki.

 

Podczas przeprowadzonych zajęć uczniowie dowiedzieli się, co ma wspólnego pozytywne nastawienie z koncentracją uwagi, a także jak emocje wpływają na motywację do podejmowania niejednokrotnie trudnych i wymagających zadań. Zebrani uczestnicy wykonali trzy polecenia, których celem było ćwiczenie koncentracji wzrokowej, słuchowej i dotykowej. Przekonali się o tym, jaki wpływ na koncentrację mają ich myśli, uczucia oraz wyobrażenia.

Zajęcia pozwoliły zrozumieć dzieciom, dlaczego zdarza się, że tak niechętnie podejmują zadania związane ze skupieniem uwagi. Wspólnie dokonaliśmy analizy czynników wpływających na rozproszenie i skupienie uwagi. Uczniowie pracując w grupach, opracowali własne strategie radzenia sobie z zadaniami.